Life in plastic is not quite fantastic

Autor: Matúš Benža | 21.2.2011 o 10:58 | Karma článku: 3,95 | Prečítané:  1576x

Pre jedných bola Anna Nicole Smith výpočítavou zlatokopkou, štetkou, zosobnením morálneho i spoločenského úpadku; pre iných je obeťou amerického sna o sláve a bohatstve, obeťou nenásytnej mediálnej mašinérie. Pravda je najskôr niekde uprostred. Ani operné spracovanie jej príbehu s trpkým koncom, ktoré malo tento piatok premiéru v londýnskej Covent Garden, neponúka jednoznačné odpovede...

 2011 © Royal Opera House

Námet pre operu je to pomerne netradičný, no citujúc autora hudby Marka-Anthonyho Turnagea: "Nebude to po prvýkrát, čo na javisku zomrie soprán s pochybnou povesťou". Napriek tomu si nie som celkom istý, ako sa s touto operou vyrovná typické stredostavovské publikum Royal Opera House. Bolo by však naivné domnievať sa, že vedenie opery nepočítalo s negatívnimi reakcami a škandalizovaním ich najnovšej produkcie. Je viac než pravdepodobné, že spolu s prvými recenziami sa začnú objavovať aj články zatracujúce takéto nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov. Napriek tomu, Royal Opera si zaslúži poklonu za to, že našla odvahu investovať nemalé prostriedky do vzniku nového, pomerne kontroverzného diela a zároveň ho so všetkou vážnosťou uviesť v svetovej premiére.

O vážnosti prístupu Royal Opera House svedčia aj kvality inscenačného tímu a jednotlivých účinkujúcich. Za všetkých spomeňme, že do titulnej úlohy obsadili mimoriadne žiadanú holandskú sopranistku Evu-Mariu Westbroek. Len pred pár mesiacmi sa predstavila v Covent Garden v úlohe nábožnej Elisabeth vo Wagnerovom Tannhäuserovi, aby sa neskôr premenila v odvážnu silikónovú dračicu, Annu Nicole. Westbroek je mimoriadne herecky tvárna; má silný, dramatický hlas. Sekunduje jej vynikajúci kanadský basbarytonista Gerald Finely v zápornej úlohe právnika a neskôr milenca Howarda K. Sterna. Za dirigentský pult sa postavil Antonio Pappano, šéfdirigent Royal Opera House. Réžie sa ujal skúsený operný a činoherný režisér, držiteľ niekoľkých Olivierových cien, Richard Jones.

Anna Nicole

Anninu sľubnú kariéru maria jej nedostatočné parametre v oblasti hrudníka. Fotografia: Tristram Kenton

Anna Nicole

Holandská sopranistka Eva Maria Westbroek ako Anna Nicole Smith. Fotografia: Rex Features/Alastair Muir

"I wanna blow you all... a kiss."

Prvotný šok človek zažije už pri vstupe do sály, bordový zamat opony nahradila syntetická, ostro ružová látka. Kráľovské iniciály (EIIR, Elisabeth II Regina) v rohoch opony nahradili písmená ANR). Podobnou premenou prešiel aj štátny znak Spojeného kráľovstva nad oponou - štít so znakmi jednotlivých kráľovstiev nahradil portrét Anny Nicole Smith, zo štítonoscov sa stali svalnaté modelky v bikinách s motívom americkej vlajky. Celá kompozícia je vhodne vypointovaná mottom Podväzkového rádu „Honi soit qui mal y pense!" [Hanba tomu, kto v zlom to myslí].

Prvé dejstvo začína výstupom zboru, muži v šedých lesklých oblekoch, ulízané peroxidové parochne a ženy v modrých sukňových kostýmoch, s kilami make-upu na tvári a s účesmi ako z Dallasu alebo Dynastie. Zo zboru sa vykľuje armáda televíznych reportérov s mikrofónmi. Uvádzajú nás do deja, predstavajú nám hlavnú hrdinku, Annu Nicole. Spolu s ňou sa retrospektívne zoznamujeme s jej rodinou, vrátane matky Virgie, miestnej šerifky (vynikajúca Susan Bickley). Virgie je akýmsi morálnym kompasom celej produkcie - miluje svoju dcéru, no zároveň sa nedokáže zmieriť s jej búrlivým životom a zlými rozhodnutiami. Taktiež stretávame aj Anninho prvého manžela a otca jej prvého syna, Daniela, mladučkého Billyho. Marazmus a nuda amerického vidieka. Jedinou ambíciou Anny Nicole je opustiť toto bohom zabudnuté texaské malomesto a stať sa bohatou a slávnou...

Anna Nicole

Fotografia: Tristram Kenton

Eva-Maria Westbroek a Alan Oke ako Anna Nicole a jej geriatrický manžel. Fotografia: Tristram Kenton

Nezáživnú prácu v hypermarkete vymenila za striptízový klub, avšak od slávy a bohatstva ju delila snáď už len jedna prekážka - nepostačujúca veľkosť jej poprsia. Moderná lekárska veda však našla riešenie i pre tento problém. Počas veselej scény v ordinácii plastického chirurga (Andrew Rees) o trápení žien s plochou hruďou som si obohatil slovnú zásobu o niekoľko desiatok nových výrazov pre ženské vnady...

Nové, lepšie a väčšie prsia Anny Nicole jej dopomohli k obdivu a peňaženkám zákazníkov, závisti kolegýň, chronickej bolesti chrbta, ale v neposlednom rade najmä k manželstvu s geriatrickým ropným magnátom J. Howardom Marshallom II. (presvedčivý Alan Oke). Prvé dejstvo uzatvára ich spoločná svadba v pravom, americkom gýčovom prevedení. Spolu s mladomanželmi a svadobčanmi sa na javisku objavuje aj motív všade-prítomných médií. Perzonifikuje ich tanečnica v čiernom celotrikote s kamerou namiesto hlavy sledujúc každé Annine slovo, každý jej pohyb.

Anna Nicole

Každá párty sa raz skončí... Fotografia: Reuters

Koniec veľkého sna...

S Marshallovou smrťou sa začali rozpadávať aj Annine sny o bohatstve a pohodlnom živote, ktorý si doteraz užívala plnými dúškami. Súdne spory o dedičstvo, nový vzťah s právnikom Sternom, hrozba bankrotu, prehlbujúca sa závislosť od liekov a alkoholu, prejedanie sa a tehotenstvo. Vďaka Sternovej túžbe zarobiť peniaze sa Annin život rozpadával na kusy pred kamerami, fotografami a zrakmi televíznych divákov. Každá párty sa však raz skončí... Vyčerpaná svojim nešťastným životom, smrťou svojho prvého syna a mediálnym šialenstvom, ktoré ju neustále obklopovalo, umiera.

Slovami libretistu Richarda Thomasa, Anna Nicole je "príbehom o slobodnej matke, ktorá chce to najlepšie pre seba a svojho syna, spraví však zopár zlých rozhodnutí, niekoľko horších rozhodutí až sa dostane do situácie, v ktorej nemá na výber".

Ak však prekonáte prvotné pohoršenie z nadávok, simulovaného orálneho sexu alebo bezbrehého vyčínania hlavnej hrdinky, zistíte, že Anna Nicole je smutným mementom dnešnej doby. Doby posadnutej slávou, mocou, peniazmi a dokonalými, umelohmotnými telami. Táto posadnutosť má však svoju cenu - cenu ľudskej dôstojnosti, života našich blízkych i seba samých.

Odporúčané pozeranie
Poznámka: Článok je napísaný na základe zhliadnutej kostýmovanej generálnej skúšky dňa 12. februára 2011, päť dní pred oficiálnym uvedením opery.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.

NITRA

Na R1 budú nové odpočívadlá, plánujú ich navzájom prepojiť

Miesta budú určené aj pre kamióny zásobujúce Jaguar.


Už ste čítali?